Pestbarn

As we all perfectly know, designers are narcissists.

Steg två – avvänjning

Ett av de svåraste stegen av alla i vad som helst (sluta röka, sluta äta fet mat, sluta sexmissbruka, whatever) är att avvänja sig. Och det är precis det jag måste göra nu. Jag måste avvänja mig från att äta kött, fläsk, kyckling, fisk, you name it. Jag kom nyss hem från krogen, som jag njutit av extra mycket eftersom det var sista kvällen innan min ”diet”. Jag värmde en Billy’s Pan Pizza och tog ett stort glas apelsinjuice till, och det var riktigt gott (apelsin- och annan fruktjuice får jag för övrigt dricka under mitt experiment). Dock var det inte så gott som det brukade vara förr i tiden, jag har inte ätit en Pan Pizza på flera månader. Och nu när jag inte bor hos mina föräldrar längre, så kan jag direkt medge att Pan Pizza inte är lika gott längre.

Trots att denna Pan Pizza var gratis (jag fick den av min pappa) så smakade den inte lika bra av en anledning; i slutändan måste jag betala själv. Och eftersom jag vet att Pan Pizza skulle kosta mig 10 kr styck, så har jag undermedvetet valt att mer eller mindre ignorera den ”maten”, eftersom det är för dyrt för mig. Det jag levt på sen jag flyttade i oktober är pasta, tortellini (pasta fylld med köttfärs) och ravioli (samma sak), samt knäckebröd/mjukt bröd med kaviar/ost/keso. Alltså kolhydrater, salt och laktosfett. Det är billig mat, pasta kan man få för 5 kr/kg, tortellini för ca 8 kr/kg, ravioli för 7 kr/kg, knäckebröd för ca 20 kr/förpackning och mjukt bröd för ca 20-25 kr/förpackning. Billig mat som fan. Kaviar, ost och keso är lite dyrare, kaviar brukar gå på ca 30 kr/300g, ost går på minst 60 kr/kg och keso går på minst 30 kr/500g.

Ibland känner man sig extra sugen på kött, men det går inte förrän man har extra mycket pengar över, eftersom köttfärs ofta kostar runt 60-70 kr/kg, och ännu dyrare är det med annat kött/fläsk. Bacon går att få till ett överkomligt pris, men det tröttnar man snabbt på ändå. Det jag kommer sakna mest av allt under detta projekt är att äta normala måltider, eftersom det enda jag kommer äta när jag är hungrig är ett-två äpplen/bananer/päron/apelsiner/någon grönsak. Jag får inte heller dricka alkohol, det enda jag får dricka under de här veckorna är frukt-/grönsaksjuice och vatten. Så det är självklart en riktig utmaning. Håll tummarna för mig, snälla.

Single Post Navigation

One thought on “Steg två – avvänjning

  1. Bulle on said:

    Ingen alkohol heller? :o Slår på den stora trumman må jag säga. Jag håller tummarna allt jag orkar för dej. :)

Kommentera

