Pestbarn

As we all perfectly know, designers are narcissists.

En summering av 2009

2009 har i stora drag varit ett riktigt jävla skitår, precis som 2007 var. Jag kommer förmodligen minnas 2009 som ett sånt där genomruttet år, där inget bra alls hände, utan bara negativa saker hände helt och hållet. Förra året var ett bra år, 2007 var inte ett bra år, och det har gjort att jag kommit fram till en till synes pågående trend – ojämna år suger, medan jämna år är bra. Alla upplever det såklart olika, men enligt min egen uppfattning här i lilla Uppsala så har det i regel stämt för det mesta. Nåja, jag ska försöka göra en så klar genomgång av året jag bara kan, likt jag gjorde förra året (för den som minns det inlägget).

Januari

Så, vad hände då i januari i år? Året har ännu inte börjat med nyårsfest, eftersom det här inlägget är skrivet innan nyårsfirandet ens är igång denna gången. Året började inte lika intressant som det började förra året. Jag fick en invite till Spotify (vilket i sig är guld såklart), blev irriterad över att Cannibal Corpse kom till Sverige som förband åt Children of Bodom (kom igen för fan, hade det varit tvärtom så hade jag varit där!) och jag fyllde 20 år (yay, jag kan köpa min egen alkohol).

Februari

Tro det eller ej, men inte fan hände det särskilt mycket mer i februari inte. Jag hade en fotosession med Anna (resultatet finns här) och jag beställde min biljett till Metaltown 2009 (som senare skulle visa sig vara en väldigt bra investering).

Mars

Under mars månad började jag komma igång på allvar med gymmandet, men det var också den månad som jag började lira WoW. Så de två tog väl ut varann lite grann antar jag. Mitt i månaden slutade min laptop att fungera, men efter fem års tjänande så var det inte mer än väntat. Därav blev jag utan dator i flera månader framåt.

April

I april hade jag en konsertbiljett för att se Meshuggah på Musikens Hus i Uppsala den 23 april. Men den 5 april fick vi reda på att Tomas Haake fått diskbråck (han är för övrigt trummis), och det blev alltså inställt. Jag tröstade mig genom att se Tonari no Totoro och Majo no takkyûbi strax därefter (självklart såg jag Sen to Chihiro no Kamikakushi i samma veva också!) I mitten av månaden var det dags för påsk, och det firades genom en mycket trevlig påskmiddag hos Malin och Viik, som var nyinflyttade i Flogsta. Därefter fick jag nys på Psychostick, och ny telefon inhandlades också. Valborg firades först och främst på HumC mitt i stan, och sedan hos Ullis och Alle!

HumC på Valborg

HumC på Valborg

Maj

Sen var det maj direkt. Första maj blev såklart en bakfylledag, som så många gånger förr. Men under första helgen i maj beställde jag min nya dator, vilket visade sig vara det bästa köpet jag skulle göra under hela året! Under resten av maj kan jag nog inte säga att det händer mycket alls tyvärr, förutom att jag fick hem datorn också. Riktigt jävla bra köp det där.

Juni

Under juni fick jag bland annat njuta av värmen, njuta av den där snubben på Etage som sjöng Sveriges Eurovision-bidrag med operasång, och dessutom njuta av Neil Gaimans film Coraline. Dessutom pyntade jag iväg en fet betalning på 4300 kronor till vandrarhemmet vi skulle bo på i Göteborg under Metaltown. Och själva Metaltown blev helt jävla oförglömligt! Nakna människor som dricker öl klockan 10 på morgonen, badande i älven, fruktansvärt bra spelningar, en septumpiercing som jag tog på festivalområdet, en vän till mig blev drogad i öltältet (dessvärre), och mycket mycket mer. Förutom drogningen var det en sjukt trevlig vistelse, och jag kunde inte ha önskat mig mer av en upplevelse!

Juli

Behemoth släppte sin nya skiva, vilken utan tvekan blev min favoritskiva under det här året. Helt klart den bästa skivan de släppt hittills! Det blev ett besök till Dragon Gate i Älvkarleby, som är ungefär som en liten kinesisk stad med olika artefakter, restaurang, en lång kinesisk mur samt en armé på 200 terrakottasoldater som är exakta kopior från originalen. Riktigt häftigt med andra ord. I slutet av månaden åkte jag på en varm shoppingtur till Stockholm med Angelica, och egentligen inhandlade jag inget särskilt (förutom en Behemoth-tröja). Men hon handlade däremot mycket mer.

Augusti

Den första augusti hade jag mitt årliga grillparty, som precis som förra året blev riktigt lyckad! Gissningsvis infann sig 20-25 personer på min altan, och grillade, drack alkohol och hade trevligt med varandra. Mycket lyckad kväll, sammanfattningsvis. Under mitten av augusti såg jag Hauru No Ugoku Shiro, vilket jag verkligen inte ångrar. Fy helvete vilken bra film det är! Lite senare hittade jag ännu en sån där ”jag-måste-ha-grej” på eBay, en replika av Odachi-svärdet som Sephiroth har i Final Fantasy VII och i filmen Advent Children. 198 centimeter långt, kostade 700 spänn, men tro fan då att dom inte fraktade det till Sverige. Annars hade jag varit ett väldigt fint svärd rikare.

September

Till slut lyckades jag faktiskt fynda på eBay, jag beställde hem GTA IV för 140 kronor inklusive frakt. Mycket trevligt köp det också. Jag blev även lite avundsjuk på att jag inte bor i USA, eftersom jag hittade biljetter till en konsert där både Cypress Hill, Slipknot och Deftones skulle närvara. Och att tre så vitt skilda och olika band skulle uppträda på samma kväll (under en konsert kallad ”SmokeOut”) fick mig att vilja flytta till Kalifornien med detsamma! Något annat som hade sin början i september är mina långa msn-konversationer med Linnea, som gav mig en anledning till att stanna uppe ännu längre under nätterna.

Oktober

Min lillebror och hans flickvän Sara hade sin gemensamma födelsedagsfest i oktober. Det var även då Sara fyllde 18, och det firade vi i en hyrd lokal med tillräckligt med alkohol, mycket bra musik och en flata vid namn Tess. Sen i slutet av månaden var det så klart dags för halloweenfest, och eftersom jag förra året gick som Two-Face var det inte mer än naturligt att jag gick som The Joker i år. Och då som Heath Ledgers tolkning, såklart. Grymt trevlig halloweenfest det där, och stort tack till Sara som fixade mitt Jokersmink!

The Joker

Jag som The Joker

November

Det största som hände mig i november i år var utan tvekan Hoffmaestro. Tess hade ungefär en månad tidigare tipsat mig om det bandet, och jag fastnade direkt. Så när jag fick reda på att Hoffmaestro & Chraa skulle spela i Enköping så var jag bara tvungen att åka dit och se dem. När folk uttrycker sig med att ”Hoffmaestro är det bästa livebandet i Sverige”, då överdriver dom verkligen inte. För jävlar i mig vilken spelning det var! Direkt när jag kom hem bestämde jag mig för att fixa biljetter till nästa spelning (som är den 22 januari 2010) i Uppsala. Vi kom även fram till att Enköping måste vara en av de sämsta städerna i hela Uppland, nästan bara Tierp är värre. I övrigt började jag plugga latin och samhällskunskap på distans, vilket i sig tedde sig rätt intressant. Jag hann även med att se Behemoth live i Stockholm, tillsammans med Devildriver, Scar Symmetry samt Arsis, vilket var en fruktansvärt jävla bra spelning det också! Och dessutom fick världen reda på ”vem det var som kasta” i november.

December

Och så var vi då här i december, där jag sitter nu och skriver på Tobbes nya dator. Jag fick uppleva en vecka i min systers lägenhet som kattvakt medan hon bodde hemma hos mina föräldrar (eftersom vår pappa är svårt sjuk i cancer), julklappshandel som gick otroligt smidigt ovanligt nog (i stort sett allting färdigt på en och samma dag), lite för-tidigt-julklappsutdelning till bland andra Anna och Tess, samt julafton på ett – för mig – otraditionellt vis, firandes hemma hos min farmor. Vi har alltid firat hemma under alla år jag levt, men i år kändes det inte som rätt grej att göra, eftersom pappa inte ens orkade laga julmat. Därav fick det bli hos farmor i år. Efter julafton blev mitt största inköp på mellandagsrean en 1,5TB stor hårddisk, och jag köpte även en ny skjorta för 199 spänn, nedsatt från 495 kr. Detta gjorde jag igår kväll, så här har du hela mitt år sammanfattat på 1400 ord ungefär. Jag hoppas på ett mycket bättre och mer händelserikt 2010, och nu ska jag sova en stund innan firandet börjar!

Pestbarn

Pestbarn, december 2009

Single Post Navigation

4 thoughts on “En summering av 2009

  1. Oj, jag trodde inte ens jag skulle bli nämnd, men se på fan, det blev jag :$

    2010 blir bättre ska du se, oavsett händelser. du har rätt. jämna år har en tendens att bli mycket bättre.. låt oss hoppas på ett bra 2010? :-)

    jag finns alltid vad du än vill prata om. jag finns för dig :-) :-*

  2. Pestbarn on said:

    Klart du blev nämnd :) Får verkligen hoppas på ett bra 2010, kan omöjligt bli sämre än 09 i alla fall :)

  3. Många har försökt se ut som Jokern, men din bild överträffade mig! Jävligt likt.

Kommentera

