Pestbarn

As we all perfectly know, designers are narcissists.

År 2010 – en summering

Nu var det då dags för en sån här summering igen. Jag tänker i sedvanlig ordning summera det gångna året i detta inlägg, månad för månad. I nästa inlägg tänker jag även summera alla nya släpp inom musikvärlden under 2010, och jag tänker även försöka kora årets bästa skiva! Here goes.

Januari

Januari var ingen toppenmånad för mig, starkt underdrivet sagt. Min pappa gick bort i cancer efter nästan 6 års kämpande mot denna sjukdom. Det var fruktansvärt jobbigt att gå igenom, så det var tur att det hände några positiva grejer under denna tid också. Jag designade en egen LOK-tröja, eftersom dessa inte finns att köpa, samt gick på Hoffmaestro & Chraa-spelning på Katalin i Uppsala. Alltid lika uppiggande att se dem live. Dessutom hann jag fylla 21 år, och skaffa min första tatuering inom loppet av en vecka. Jag besökte även Klubb Selma (en gayklubb i Uppsala) i slutet av månaden, kvällen till ära var det glamourtema. Det kändes lite udda att vinna pris för bästa utstyrsel, jag som straight har alltid haft den fördomen att bögar klär sig bättre än oss straighta killar. Men icke denna kväll!

Latin för "In Loving Memory"

Februari

I februari i år hade jag börjat umgås väldigt mycket med en ny bekant, en kille vid namn Love. Han var den som introducerade mig till den underbara genren som heter dubstep. Jag började lyssna väldigt mycket på producenter som till exempel Excision, Mt Eden, Caspa, Cookie Monsta och Marcus Visionary. I övrigt hände inte alls mycket i februari, mestadels hemmafester och utgångar på Kick-Ass Comedy och O’connors skulle jag gissa på.

Mars

I början av mars fick jag fria händer i att beställa en sprillans ny dator åt min mor. För bekvämlighetens skull beställde jag en HP All-In-One-dator åt henne, med touchscreen och 22″-skärm. Hon blev otroligt nöjd, och är det fortfarande må jag säga! Mars månad bjöd i övrigt inte på särskilt mycket annat, förutom en kanonkul kväll på Kick-Ass Comedy – med Jason Motherfucking Rouse var där! Jag pratade en hel del med honom efter showen, fruktansvärt trevlig kille det där, och tillika en stor idol för mig. Det var helt underbart!

April

Jag har alltid tyckt om månaden april. Våren börjar nalkas, snön börjar smälta bort, och så är det ju såklart valborg. Det här året bjöd april på årets första utomhuskrök, med grillning och (var det tänkt i alla fall) fotboll hemma på Loves baksida. Eftersom att han bor i en kontorslokal i en skolbyggnad har han ju tillgång till ett par stycken hela fotbollsplaner, det är rätt bekvämt faktiskt. Valborg bjöd på massor av festligheter som vanligt, som började vid ån och forsränningen, och slutade nån gång under kvällen på Pitchers. Riktigt lyckad valborgsmässoafton!

Maj

Det första riktigt stora eventet för i år utspelade sig i maj i Örebro, jag pratar förstås om Metallsvenskan 2010. Tänk dig följande scenario: fotbollsstadium, fulla hårdrockare både på planen och i publiken, och tung rockmusik ur högtalarsystemet. Kan det bli mycket roligare? Lagen bestod i år av spelare från Sabaton, Entombed, Amon Amarth, In Flames, The Haunted, Millencolin, The Project Hate MCMXCIX, Desultory, Bullet, Hardcore Superstars, Evergrey, Tiamat, Engel, Nifelheim, Merciless, Tranemo Speed, Path of No Return, Witchcraft, The Spitts, The Peepshadows, 2 Ton Predator och Truckfighters, samt några finska band (i FC Suomi Perkele) och folk från Bandit, Sweden Rock Magazine, Close Up och The Agency Group. Precis som förra årets upplaga slutade även detta års Metallsvenska med vinst åt Örebro United. Dessutom uppträdde Raised Fist, Twisted Sister och Sabaton senare under kvällen. Mycket trevlig första vistelse i Örebro!

Senare under maj månad köpte jag biljett till Getaway Rock Festival. Dessutom gick Ronnie James Dio bort, jag producerade min första dubsteplåt, samt att brygghängen började komma igång på allvar i solskenet!

Juni

I juni besökte jag bland annat vår stads stadspark vid ett flertal tillfällen, alltid lika härligt när det börjar bli tillräckligt varmt för att vistas där. Under en speciell kväll var jag faktiskt där på maskerad, närmare bestämt en tillställning som kallas Wild West Fest. Det är en liten tillställning som hålls i av ett gäng hårdrockare jag aldrig träffat tidigare, men det visade sig vara ett väldigt bra beslut av mig att följa med på denna Wild West Fest, då jag nu idag är god vän till många av dem jag träffade för första gången där.

I juni hann jag även med att flytta ihop med en god vän i en stor trea i Gottsunda, det var verkligen ett lyft. Närmare till stan, närmare många vänner som redan bor här, och även nära till ett flertal badplatser. Dessutom blev det midsommarfirande ute på landet hos Loves föräldrar, som var bortresta. Det var en mycket rolig kväll, med god mat, god alkohol, gott sällskap och roliga aktiviteter som till exempel femkamp och snubbla-omkull-i-skogen.

Juli

Det går egentligen inte att summera hur jag spenderade juli på ett bra sätt, det enda jag har att säga är detta: Getaway Rock Festival!!!

Augusti

Augusti bjöd på en väldigt festlig tillställning, lämpligt nog kallad Party of the year i Täby utanför Stockholm. 100 kronor inträde, 100 kronor för fem starköl, flertalet liveband, motocross-show, Jason Rouse (igen), strippshow och allmänt härliga människor att umgås med. Det var så varmt att svetten rann fastän man satt helt stilla i ett partytält i skuggan med iskalla öl, men det var rent ut sagt jävligt roligt!

Jag fick även min första Daily Deviation-utmärkelse på deviantART för ett av mina foton, I Grant You My Demons, och det var verkligen en stor grej för mig! Jag hann även med att åka till Stockholm under en kväll för att sitta på Apberget på södern och blicka ut över vattnet med några vänner och en påse med alkohol, det var väldigt mysigt.

September

Augusti flöt på väldigt fort, så även september. Jag umgicks en hel del med min vän Jack, som tyvärr flyttade hem till Zimbabwe efter många års vistelse i Sverige. Jag köpte en Organism 12-tröja av honom innan han hann åka hem dock, väldigt bra köp måste jag säga. En trevlig tillställning denna månad var Close Up-Båten som avgick i början av september. Hann med att se ett par band, närmare bestämt Grave, Raubtier, The Kristet Utseende, Crashdiet och Meshuggah. Jag och Artin var utklädda till präster, väl värt att nämna.

Oktober

Denna månad inleddes med en födelsedagsfest för Johanna som blev arton år, detta firades med regelrätt förfest och utgång på Etage i Uppsala, där även Johannas karaoke-oskuld togs. Oktober bjöd även på en bra konsert, signerad coverbandet Plantera på Krom i Uppsala. I slutet av oktober blev det ännu en födelsedagsfest, denna gången var det Jessicas tur att fylla år, the big two-oh. Även halloweenfest hanns förstås med, i år var jag utklädd till ingen mindre än The Scarecrow från Batman. Årets bästa kostym stod dock Lizette för, som den huvudlösa damen.

Men det bästa som hände i oktober var helt klart i mitten av månaden, när jag träffade en helt underbar tjej på en förfest, som jag sedan började dejta.

November

I november spenderade jag mycket tid med att dejta tidigare nämnd tjej, vid namn Lyra. Vi hann med rätt mycket i november, bland annat en halloweenkväll på Klubb dMz i Uppsala, där jag var utklädd till ingen mindre än Hank von Helvete från Turbonegro. Efter sex-sju veckor, den 26 november, bestämde vi oss för att bli tillsammans, och det måste jag säga var ett mycket bra val!

December

December månad bjöd på en tacokväll, en Klubb Selma-kväll, med Artin som jultomte, där jag fick agera vimmelfotograf, och mycket därtill. Artin vann titeln Årets Jultomte i Uppsala 2010, och några dagar innan jul såg vi honom krönas på Stora Torget i Uppsala, där han fick sitta och ”dela ut” julklappar (för 60 kronor styck). Kön till tomten var flera hundra meter lång, vilket var väldigt snopet. Jag trodde verkligen inte så många skulle ställa sig i kö i den kyla som var denna dag, det var under femton minusgrader hela dagen. Nåväl, pengarna för julklapparna gick oavkortat till välgörande ändamål, så det känns bra ändå att alla blev sålda.

Nu är julafton avklarad, och det är ungefär 23 timmar kvar tills det nya året rings in. I år ska jag faktiskt fira nyårsafton för första gången utanför Uppsala, jag ska åka upp till Gävle med min fantastiska flickvän, en vän och min rumskamrat. Det ska bli spännande att se ifall nyår är lika bra i Gävle, eller kanske till och med bättre än Uppsala? Det återstår att se. Skål och välkommen, 2011!

Single Post Navigation

Kommentera

