Pestbarn

As we all perfectly know, designers are narcissists.

Twitter och Freespee

Mycket har hänt sedan sist jag skrev något här. Bland annat började jag använda Twitter i förrgår, och jag måste säga att det är ett sjukt smidigt sätt att sprida nyheter fort på. Ett exempel är när vi på Freespee släppte ett pressmeddelande igår. TechCrunch skrev om detta på sin hemsida, och lite senare kom en twittring. Därefter fullkomligen rasade det in retweets från alla världens hörn, och vår besökarstatistik sköt i höjden rejält.

Freespee

Just ja, det kanske jag också borde nämna. Jag har fått ett nytt jobb, och är numera webbutvecklare på Freespee.com i Uppsala, ”the European leader in call tracking and pay-per-call solutions”. Mycket trevligt!

Här följer ett utdrag från gårdagens pressrelease, som du kan läsa i sin helhet på MyNewsDesk.com.

Freespee AB, som tillhandahåller en lösning för samtalsdrivna annonskampanjer till sökmotorer och annonsnätverk, meddelar att man stängt en andra runda av riskkapitalfinansiering som ska användas för att hjälpa företaget att fortsätta växa i hela Europa.

Samtidigt har Freespee tecknat avtal med ett av Europas största lokala sök‐ och leadsgenereringsföretag, European Directories, som väljer Freespee som leverantör på samtliga sina nio marknader i Europa.

Finska riskkapitalfonden Inventure investerar 1,1 miljoner euro i Freespee.

Sami Lampinen, VD på Inventure kommenterar: ”Vi ser en mycket positiv utveckling för Freespee. Dessutom läggs allt mer marknadsföringspengar på resultatbaserade annonskanaler över hela Europa. Stora annonsnätverk använder Freespee för att mäta och bevisa värdet av sin annonseringsverksamhet samt omvandla samtalstrafiken till intäkter, med skalbar teknik som inte har varit tillgänglig tidigare.”

Freespee fokuserar på att skapa ett ekosystem för samtalsdriva annonskampanjer där inkommande samtal till annonsörer mäts och analyseras i realtid. Med den informationen kan annonsörerna fatta välgrundade beslut om hur de ska optimera sina spenderade annonspengar både i online‐ och offline‐kanaler, och köpa annonsering efter kostnad per lead (CPL – Cost‐Per‐Lead) och kostnaden per försäljning (Cost‐Per‐Action – CPA).

Freespee adderar en samtalskomponent till den prestationsbaserade annonsindustrin som är attraktivt både för annonsnätverken och annonsörerna. Under 2010 utökade Freespee sin marknadsnärvaro från att bara ha täckt Skandinavien till att nu omfatta 13 länder i Europa.

Annonser

Single Post Navigation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: